x
Psychology of Gift-Giving

Psychology of Gift-Giving

Taschenbuch, Sprache: Englisch
26,74 €
inkl. MwSt. zzgl. Versandkosten

Reduzierte Artikel in dieser Kategorie


Produktdetails  
Verlag Springer
Auflage 2023
Seiten 180
Format 12,8 x 1,2 x 21,9 cm
Gewicht 215 g
Artikeltyp Englisches Buch
ISBN-10 3662663929
EAN 9783662663929
Bestell-Nr 66266392A

Produktbeschreibung  

Gift-giving is an economically significant area of consumer behavior. For we are constantly buy gifts: for Christmas and Mother's Day, for birth and baptism, for the start of school and exams, for engagements and weddings, for birthdays or as souvenirs. Moreover, gift-giving is a very important psychological phenomenon, based on voluntariness, but also representing a duty and requiring compliance with rules. Thus, gift giving is by no means always associated with joy, but also with stress in the search for a perfect gift and disappointment when gifts fail.

The book presents central results of psychological research on gift-giving. These provide answers to the following questions, among others:


What 'secret' rules of giving and receiving do we follow?What messages do we send with our gifts?How do certain characteristics - such as the amount of the price or empathy - influence satisfaction with a Gift-giving is an economically significant area of consumer beha vior. For we are constantly buy gifts: for Christmas and Mother's Day, for birth and baptism, for the start of school and exams, for engagements and weddings, for birthdays or as souvenirs. Moreover, gift-giving is a very important psychological phenomenon, based on voluntariness, but also representing a duty and requiring compliance with rules. Thus, gift giving is by no means always associated with joy, but also with stress in the search for a perfect gift and disappointment when gifts fail.

The book presents central results of psychological research on gift-giving. These provide answers to the following questions, among others:


· What 'secret' rules of giving and receiving do we follow?

· What messages do we send with our gifts?

· How do certain characteristics - such as the amount of the price or empathy - influence satisfaction with a gift?

· What mistakes should we avoid when giving gifts in romantic relationships?

· When is a monetary gift appropriate and when is it not?


The Author


Prof. Dr. Dr. h.c. em. Bernd Stauss held the Chair of Service Management at the Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt.
What mistakes should we avoid when giving gifts in romantic relationships?When is a monetary gift appropriate and when is it not?


The presentation of psychological gift-giving research is supplemented by references to gift-giving episodes in fiction by authors such as Paul Auster, Jonathan Franzen, Margaret Mitchell, and Thomas Mann. These illustrate the scientific findings and allow us to emotionally comprehend the experience of giving and receiving.

The Author

Prof. Dr. Dr. h.c. em. Bernd Stauss held the Chair of Service Management at the Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt.

Inhaltsverzeichnis:

Gift giving: joy, duty and frustration.- Gift and counter-gift: the reciprocity rule.- The valuation of the gift: the recipient decides, not the giver.- The financial value of the gift: can't buy me love?- The emotional value of the gift: empathy, surprise, sacrifice.- Gifts as information media: what they say about the giver and the relationship with the recipient.- Gifts in romantic relationships: what enhances and what weakens the relationship?- Gifts to different recipients: who gets anything at all and how much?- Difficult givers and recipients: risk reduction strategies.- Cash gifts and vouchers: when are they taboo and when are they welcome?- Handling over and receiving the gift: the moment of truth.- Gifts and gender: Santa Claus is a woman.- Gifts and culture: what applies globally and what regionally?.

Mehr Angebote zum Thema  

Verpasse keine Highlights & Aktionen. Jetzt zum Newsletter anmelden.

Wenn Sie unseren Newsletter abonnieren, willigen Sie damit ein, dass Ihre E-Mail Adresse gespeichert und gemäß Art. 6 Abs. 1 a) DSGVO verarbeitet wird. Einzelheiten zur Speicherung und Nutzung Ihrer Daten finden Sie unter Datenschutz und Datensicherheit. Zur Optimierung unseres Angebots werten wir in anonymisierter Form aus, wie viele Links in unserem Newsletter angeklickt werden. Diese Auswertung lässt keinen Rückschluss auf Ihre Person oder sonstige Ihrer Daten zu und wird nicht mit anderen personenbezogenen Daten oder Bestelldaten verbunden. Die Auswertung der Klickzahlen erfolgt allein zu statistischen Zwecken.
Eine Abmeldung ist jederzeit über einen Link am Ende jeden Newsletters möglich.
1 Mängelexemplare sind Bücher mit leichten Beschädigungen wie angestoßenen Ecken, Kratzer auf dem Umschlag, Beschädigungen/Dellen am Buchschnitt oder ähnlichem. Diese Bücher sind durch einen Stempel "Mängelexemplar" als solche gekennzeichnet. Die frühere Buchpreisbindung ist dadurch aufgehoben. Angaben zu Preissenkungen beziehen sich auf den gebundenen Preis eines mangelfreien Exemplars.

2 Mängelexemplare sind Bücher mit leichten Beschädigungen wie angestoßenen Ecken, Kratzer auf dem Umschlag, Beschädigungen/Dellen am Buchschnitt oder ähnlichem. Diese Bücher sind durch einen Stempel "Mängelexemplar" als solche gekennzeichnet. Angaben zu Preissenkungen beziehen sich auf den ehemaligen gebundenen Preis eines mangelfreien Exemplars.

3 Die Preisbindung dieses Artikels wurde aufgehoben. Angaben zu Preissenkungen beziehen sich auf den vorherigen gebundenen Ladenpreis.

4 Der Preisvergleich bezieht sich auf die unverbindliche Preisempfehlung, wie diese vom Hersteller oder von einem Lieferanten zur Verfügung gestellt wird.

5 Diese Artikel haben leichte Beschädigungen wie angestoßenen Ecken, Kratzer oder ähnliches und können teilweise mit einem Stempel "Mängelexemplar" als solche gekennzeichnet sein. Der Preisvergleich bezieht sich auf die unverbindliche Preisempfehlung, wie diese vom Hersteller oder von einem Lieferanten zur Verfügung gestellt wird.

6 Der Preisvergleich bezieht sich auf die Summe der Einzelpreise der Artikel im Paket. Bei den zum Kauf angebotenen Artikeln handelt es sich um Mängelexemplare oder die Preisbindung dieser Artikel wurde aufgehoben oder der Preis wurde vom Verlag gesenkt oder um eine ehemalige unverbindliche Preisempfehlung des Herstellers. Angaben zu Preissenkungen beziehen sich auf den vorherigen Preis. Der jeweils zutreffende Grund wird Ihnen auf der Artikelseite dargestellt.

7 Der gebundene Preis des Buches wurde vom Verlag gesenkt. Angaben zu Preissenkungen beziehen sich auf den vorherigen gebundenen Preis.

8 Sonderausgabe in anderer Ausstattung, inhaltlich identisch. Angaben zu Preissenkungen beziehen sich auf den Vergleich Originalausgabe zu Sonderausgabe.

9 Der Preisvergleich bezieht sich auf den Originalpreis eines neuen Exemplares.

Alle Preisangaben inkl. gesetzlicher MwSt. und ggf. zzgl. Versandkosten.