Tara: Then and Now, Here and There - Archives and Practices of the Experimental Design Bureau in Vilnius 1960s-1980s
Verlag | Spector Books |
Auflage | 2024 |
Seiten | 306 |
Format | 21,0 x 2,5 x 21,0 cm |
Gewicht | 657 g |
Artikeltyp | Englisches Buch |
ISBN-10 | 3959058608 |
EAN | 9783959058605 |
Bestell-Nr | 95905860A |
"Tara" - litauisch für Behälter oder Verpackung -, so nannten die Grafikgestalter·innen, die im Experimentellen Büro für Verpackungsdesign arbeiteten, ihren Arbeitsplatz. Eingerichtet wurde das Büro im sowjetisch besetzten Litauen der frühen 1960er Jahre. Es stand im Zeichen der damaligen Modernisierung, einer wachsenden Produktion, einer größeren Breite hergestellter Güter, aber auch des sowjetischen Programms "Kunst für das Alltagsleben" und des Kalten Kriegs. In seiner produktivsten Phase (zwischen 1964 und 1984) beschäftigte das Büro mehr als 50 Gestalter·innen, die für die Ästhetik litauischer Alltagsgüter verantwortlich waren. Die Namen vieler Gestalter·innen sind inzwischen in Vergessenheit geraten, können nun aber dank der intensiven Recherche der Herausgeberinnen in diesem Buch wiederentdeckt werden. Es enthält fast 350 Abbildungen und ein Glossar, mit dessen Hilfe sich die Erzählungen, Geschichten und Identitäten des "Tara" ent- schlüsseln lassen.Karolina Jakait ist Des ignhistorikerin, Kuratorin und Wissenschaftlerin an der Kunstakademie Vilnius und Mitgründerin der Initiative Dizaino Fondas. Deimant Jasiuleviciut ist eine in Litauen geborene, in Amsterdam tätige Grafikdesignerin.
"Tara", Lithuanian for container or packaging, was a nickname given by artists working in the graphic design field for their place of employment, the Experimental Package Design Bureau, which was established in the early 1960s in Soviet-occupied Lithuania. It was related to the modernization processes, the growth of production, the increasing range of goods, the Soviet "Art for Everyday Life" programme, and the objectives of the Cold War. During its most productive period (between 1964 and 1984) the bureau employed more than fifty designers, who created the aesthetics for everyday products in Lithuania. The names of many of the designers have been lost, but on the back of intensive research by the editors, their work will be showcased in this comprehensive book. Its almost 350 illustrations guide us playfully through a glossary that serves to conceptualize Tara's narratives, stories, and identities.Karolina Jakait is a design historian, curator, and researcher at the Vilnius Acad emy of Arts Institute of Art Research; she is co-founder of the Dizaino Fondas initiative. Her recent curated exhibitions include Retrotopia: Design for Socialist Spaces (2023, Kunstgewerbemuseum, Berlin; chief curator, Claudia Banz). Deimant Jasiuleviciut is a Lithuanian-born, Amsterdam-based graphic designer. Since graduating from the Gerrit Rietveld Academie in 2018, her focus has been on research-based graphic design projects with a strong emphasis on collaborative practices.