The Anatomy of the Architectural Book
Verlag | Lars Müller Publishers |
Auflage | 2024 |
Seiten | 400 |
Format | 17,0 x 3,0 x 24,5 cm |
Gewicht | 1060 g |
Artikeltyp | Englisches Buch |
ISBN-10 | 3037787694 |
EAN | 9783037787694 |
Bestell-Nr | 03778769A |
Wie der Hochbau dem Reiz der Buchkultur ausgesetzt ist, so findet im Gegenzug die Gestaltung von Architekturbüchern Eingang in die wissenschaftliche Debatte. Der Architekt André Tavares macht anhand einer Untersuchung der Überschneidungen zwischen Buchkultur und Baukultur sichtbar, wie architektonisches Wissen zwischen Büchern und Häusern zirkuliert, und analysiert mittels fünf konzeptueller Instrumente - Textur, Oberfläche, Rhythmus, Struktur und Grössenverhältnisse - die materielle Qualität der Publikationen. Gleichzeitig stellt er eine Bandbreite architektonischer Ideen vor, die von spezifischer Methodik bis zur Produktion einzigartiger Bücher reichen. Vor den historischen Hintergründen des Crystal Palace und von Sigfried Giedions Befreitem Wohnen wird dem Leser nicht nur die Zunahme industrialisierter Bücher sondern auch die Gestaltung der Bücher als einzigartige visuelle Instrumente vor Augen geführt.Reich mit Fotografien von Exponaten aus dem Fundus des Canadian Centre for A rchitecture bebildert, behandelt dieser Band Beiträge verschiedenster Persönlichkeiten - so von Vitruv, William Morris, Gottfried Semper, El Lissitzky, Le Corbusier, Jacques-Ignace Hittorff, Owen Jones, A. W. N. Pugin, Humphrey Repton, Sebastiano Serlio, Andrea Palladio, John Tallis, Raphael, Viollet-le-Duc, Jean-Rodolphe Perronet, Jean-Nicolas-Louis Durand und Frank Lloyd Wright.
The Anatomy of the Architectural Book examines approaches to structuring, constructing and designing architectural books and traces how they have changed over time. The discipline has been exposed to debates, just as building construction has been exposed to the charms of book making. Examining the crossovers between book culture and building culture makes the axes visible along which architectural knowledge circulates through books into buildings and back - from the celebration of specific architectural practices to the production of unique books, using pages and print to convey architectural ideas.Dissecting a wealth of books through five conceptual tools - texture, surface, rhythm, structure and scale - André Tavares analyzes the material qualities of books in order to assess their crossovers with architectural knowledge. The detailed history of Sigfried Giedion's Befreites Wohnen and the two incarnations of the Crystal Palace in Hyde Park and Sydenham provide a background that confront us not only with the rise of the industrialized book but also with the configuration of the book as a unique visual device.Richly illustrated with samples from the library of the Canadian Centre for Architecture, the volume discusses a wide range of authors, including Vitruvius, William Morris, Gottfried Semper, El Lissitzky, Le Corbusier, Jacques-Ignace Hittorff, Owen Jones, A. W. N. Pugin, Humphrey Repton, Sebastiano Serlio, Andrea Palladio, John Tallis, Raphael, Viollet-le-Duc, Jean-Rodolphe Perronet, Jean-Nicolas-Louis Durand and Frank Lloyd Wright.